Nowe obowiązki prawne w zakresie odbioru i transportu olejów odpadowych

Nowe obowiązki prawne w zakresie odbioru i transportu olejów odpadowych

09.03.2017

W nawiązaniu do prowadzonej współpracy, w zakresie odbioru od Państwa z przeznaczeniem do recyklingu olejów odpadowych (tzw. przepracowanych) czujemy się w obowiązku poinformować Państwa o bardzo ważnych zmianach prawnych, które w istotny sposób wpłyną na dotychczasowy obrót tego rodzaju odpadów.
 
     Na początku tego roku do Sejmu RP trafił projekt ustawy mającej na celu walkę z jednym z największych problemów gospodarczych Polski w ostatnich latach, tj. z szarą strefą i wyłudzeniami podatkowymi. Ustawa określana jako „Pakiet Przewozowy” lub ustawa „SENT” (Druk Sejmowy nr 1244) uszczelnić ma przemieszczenia drogowe towarów wrażliwych najczęściej wykorzystywanych do wyłudzania VAT i akcyzy. Ustawa zacznie obowiązywać już za kilka tygodni, tj. najprawdopodobniej od 1 kwietnia br.. W ustawie tej, jako tzw. towary wrażliwe podlegające monitoringowi zakwalifikowano także wszystkie rodzaje olejów odpadowych, które według tzw. nomenklatury scalonej zaliczane są do grupy CN 2710.
 
     Przybliżając Państwu w wielkim uproszczeniu wprowadzany system SENT możemy napisać, że będzie on działał w sposób następujący:
 
  1. Na potrzeby monitoringu i nadzoru wrażliwych towarów przez służby administracji skarbowo-celnej utworzony został w wersji elektronicznej na platformie usług skarbowo-celnych PUESC specjalny rejestr, tzw. SENT (System Ewidencjonowania i Nadzoru Transportu), w którym to systemie każdorazowo będzie należało zgłaszać:
    • Nadanie oleju odpadowego, w tym rodzaj i ilość (Nadawcą jest właściciel odpadu),
    • Przewóz oleju z miejsca A do B (zgłasza firma transportująca),
    • Odbiór oleju, w tym rodzaj i ilość (Odbiorca oleju musi potwierdzić zakończenie transakcji).
  2. Każdy podmiot biorący udział w łańcuchu transakcji (Nadawca, Przewoźnik, Odbiorca) odpowiada samodzielnie za swój zakres zgłoszenia.
  3. Po odbiorze oleju odpadowego przewoźnik (kierowca) nie będzie mógł wyruszyć w trasę jeżeli nie dostanie od Nadawcy (Właściciela oleju) odpowiedniego, wygenerowanego elektronicznie numeru referencyjnego dla tego zgłoszenia oraz specjalnego klucza szyfrującego.
  4. Za brak odpowiedniego zgłoszenia (czyli numeru referencyjnego oraz klucza szyfrującego) lub niedokończenia zgłoszenia przez którąkolwiek ze stron transakcji ustawodawca przewidział bardzo surowe kary – dla Nadawcy jest to nie mniej niż 20 000 zł (dwadzieścia tysięcy złotych) za jedno niezgłoszenie transakcji !!!
  5. Kontrole, które będą prowadzone przez służby celno-skarbowe, sprawdzające prawidłowość dokonania zgłoszenia do każdego transportu będą mogły być dokonywane w okresie nawet do 5 lat od momentu zaistnienia transakcji (przemieszczenia oleju).
     W związku z powyższym, mając na uwadze naszą długoletnią współpracę oraz w trosce o zachowanie poprawności naszych działań w stosunku do narzuconych ram prawnych, prosimy o pilne zainteresowanie się powyższym tematem, zgłębienie zasad funkcjonowania nowego systemu SENT, podjęcia niezbędnych kroków, w celu zarejestrowania się w nim oraz dokonania ewentualnych zmian organizacyjnych w Państwa firmach jeżeli uznacie, że będą one do realizacji nowych wymogów niezbędne.

     Ze względu na bardzo krótki okres wprowadzenia w życie ustawy o monitorowaniu i ewidencji drogowego przewozu towarów oraz nieproporcjonalnie wysokich kar (nie będą one naliczane tylko przez pierwszy miesiąc funkcjonowania systemu SENT) sprawę prosimy potraktować jako bardzo poważną i pilną. 

Poniżej podajemy także kilka linków, związanych z przedmiotową sprawą:

http://orka.sejm.gov.pl/

http://stat.gov.pl/Klasyfikacje/

https://test.puesc.gov.pl/
 
https://puesc.gov.pl/
 
http://www.mf.gov.pl/
 
     Prosimy o rozpoznanie tematu i skontaktowanie się z naszą firmą, celem wypracowania najbardziej spójnej i bezpiecznej procedury, pozwalającej spełnić stawiane nam wymagania formalnoprawne, nie narażając się jednocześnie na ewentualne sankcje z tytułu ich niespełnienia.
 
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdą Państwo w FAQ SENT.
 
W razie pozostałych pytań, w ramach naszych możliwości służymy Państwu pomocą.
 
 
 
 
X

Cenimy Twoją prywatność

Na naszej stronie stosujemy pliki cookies i podobne technologie, które mogą służyć do personalizacji reklam. Szczegóły w naszej polityce prywatności. Dodatkowe informacje tutaj

Pliki cookies wykorzystywane do zapewnienia podstawowych funkcjonalności strony

Pliki cookie używane do monitorowania korzystania z naszej strony i personalizacji reklam

X

Klauzula informacyjna RODO

1. Administrator danych

Administratorem Państwa danych osobowych jest Ran–Dickmar sp. z o.o. z siedzibą przy ul. H. Sienkiewicza 145, 39-400 Tarnobrzeg, wpisana do KRS pod numerem 0000123456, NIP: 8671000000.

2. Dane kontaktowe

W sprawach związanych z ochroną danych osobowych można skontaktować się:

  • pisemnie: ul. H. Sienkiewicza 145, 39-400 Tarnobrzeg,
  • e-mail: ran-dickmar@ran-dickmar.com.pl.

3. Cele i podstawy prawne przetwarzania

Państwa dane osobowe są przetwarzane w celu:

  • zawarcia i realizacji umów (art. 6 ust. 1 lit. b RODO),
  • wypełnienia obowiązków prawnych (np. podatkowych, rachunkowych) – art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
  • realizacji prawnie uzasadnionych interesów administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), takich jak:
    • obsługa kontaktu z klientami,
    • zapewnienie bezpieczeństwa (np. monitoring wizyjny),
    • dochodzenie roszczeń,
    • marketing własnych usług.

4. Kategoria przetwarzanych danych

Przetwarzamy dane identyfikacyjne (imię, nazwisko, PESEL, NIP, adres), dane kontaktowe (telefon, e-mail) oraz dane wymagane do realizacji umowy lub obowiązków ustawowych (np. numer dowodu, dane księgowe).

5. Odbiorcy danych

Odbiorcami danych mogą być:

  • podmioty wspierające nas w obsłudze prawnej, księgowej, IT (na podstawie umów powierzenia),
  • instytucje uprawnione na mocy przepisów prawa (np. US, ZUS),
  • operatorzy pocztowi i kurierzy,
  • banki i firmy ubezpieczeniowe – w związku z rozliczeniami.

6. Przekazywanie danych poza EOG

Jeżeli w ramach korzystania z narzędzi elektronicznych dane są przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy (np. do USA – Google, Microsoft), odbywa się to na podstawie standardowych klauzul umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską (art. 46 RODO).

7. Okres przechowywania danych

Dane będą przechowywane przez czas trwania umowy oraz przez okres niezbędny do:

  • realizacji obowiązków prawnych (np. przechowywanie dokumentów księgowych przez 5 lat),
  • obrony lub dochodzenia roszczeń (do 6 lat),
  • w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody – do momentu jej wycofania.

8. Prawa osób, których dane dotyczą

Przysługuje Państwu prawo do:

  • dostępu do danych i uzyskania ich kopii (art. 15 RODO),
  • sprostowania danych (art. 16 RODO),
  • usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym” – art. 17 RODO),
  • ograniczenia przetwarzania (art. 18 RODO),
  • przenoszenia danych (art. 20 RODO),
  • niesienia sprzeciwu wobec przetwarzania (art. 21 RODO),
  • cofnięcia zgody – jeśli przetwarzanie odbywa się na jej podstawie,
  • wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (www.uodo.gov.pl).

9. Dobrowolność podania danych

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do zawarcia i realizacji umowy lub wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa.

 

Polityka Cookies

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookies. Pliki cookies to niewielkie informacje tekstowe przechowywane na urządzeniu użytkownika (komputerze, smartfonie, tablecie) w celu zapewnienia prawidłowego działania strony oraz optymalizacji korzystania z niej.

1.  Rodzaje stosowanych plików cookies

Na stronie mogą być stosowane następujące typy cookies:

  • Niezbędne – umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie strony (np. nawigacja, logowanie, formularze),
  • Analityczne – pozwalają na zbieranie statystycznych informacji o sposobie korzystania z witryny (np. Google Analytics),
  • Funkcjonalne – umożliwiają zapamiętanie wybranych ustawień przez użytkownika,
  • Marketingowe – umożliwiają personalizowanie treści reklamowych (np. Google Ads, Meta/Facebook Pixel). 

Cookies analityczne i marketingowe są stosowane wyłącznie po uzyskaniu zgody użytkownika wyrażonej za pomocą widocznego na stronie banera cookies.

2. Podmioty trzecie

W zależności od ustawień strony, pliki cookies mogą być instalowane również przez naszych partnerów zewnętrznych, w tym:

  • Google Ireland Limited (Google Analytics, Google Ads),
  • Meta Platforms Ireland Limited (Facebook Pixel),
  • Inni dostawcy usług marketingowych i analitycznych.

3. Okres przechowywania cookies

Okres przechowywania plików cookies zależy od ich rodzaju – cookies sesyjne wygasają po zamknięciu przeglądarki, a trwałe mogą być przechowywane przez określony czas lub do momentu ich usunięcia przez użytkownika.

4. Zgoda na cookies

Przy pierwszej wizycie na stronie wyświetlany jest baner cookies umożliwiający:

  • akceptację wszystkich cookies,
  • odrzucenie cookies nieniezbędnych,
  • dokonanie szczegółowych ustawień.

Zgoda może być w każdej chwili cofnięta lub zmieniona za pomocą ustawień cookies dostępnych w stopce strony lub poprzez ustawienia przeglądarki.

5. Zarządzanie plikami cookies

Użytkownik może w dowolnym momencie usunąć pliki cookies lub zmienić ustawienia ich obsługi w swojej przeglądarce internetowej. Ograniczenie stosowania plików cookies może jednak wpłynąć na niektóre funkcjonalności strony.

6.  Przetwarzanie danych z cookies

Dane zbierane przy użyciu cookies (np. adres IP, dane przeglądarki, lokalizacja) mogą być przetwarzane w celach statystycznych lub marketingowych, wyłącznie na podstawie udzielonej zgody, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a RODO. W przypadku plików niezbędnych podstawą prawną przetwarzania danych jest prawnie uzasadniony interes administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

 

Prezes Zarządu