Nowe obowiązki prawne w zakresie odbioru i transportu olejów odpadowych
09.03.2017
W nawiązaniu do prowadzonej współpracy, w zakresie odbioru od Państwa z przeznaczeniem do recyklingu olejów odpadowych (tzw. przepracowanych) czujemy się w obowiązku poinformować Państwa o bardzo ważnych zmianach prawnych, które w istotny sposób wpłyną na dotychczasowy obrót tego rodzaju odpadów.
Na początku tego roku do Sejmu RP trafił projekt ustawy mającej na celu walkę z jednym z największych problemów gospodarczych Polski w ostatnich latach, tj. z szarą strefą i wyłudzeniami podatkowymi. Ustawa określana jako „Pakiet Przewozowy” lub ustawa „SENT” (Druk Sejmowy nr 1244) uszczelnić ma przemieszczenia drogowe towarów wrażliwych najczęściej wykorzystywanych do wyłudzania VAT i akcyzy. Ustawa zacznie obowiązywać już za kilka tygodni, tj. najprawdopodobniej od 1 kwietnia br.. W ustawie tej, jako tzw. towary wrażliwe podlegające monitoringowi zakwalifikowano także wszystkie rodzaje olejów odpadowych, które według tzw. nomenklatury scalonej zaliczane są do grupy CN 2710.
Przybliżając Państwu w wielkim uproszczeniu wprowadzany system SENT możemy napisać, że będzie on działał w sposób następujący:
- Na potrzeby monitoringu i nadzoru wrażliwych towarów przez służby administracji skarbowo-celnej utworzony został w wersji elektronicznej na platformie usług skarbowo-celnych PUESC specjalny rejestr, tzw. SENT (System Ewidencjonowania i Nadzoru Transportu), w którym to systemie każdorazowo będzie należało zgłaszać:
- Nadanie oleju odpadowego, w tym rodzaj i ilość (Nadawcą jest właściciel odpadu),
- Przewóz oleju z miejsca A do B (zgłasza firma transportująca),
- Odbiór oleju, w tym rodzaj i ilość (Odbiorca oleju musi potwierdzić zakończenie transakcji).
- Każdy podmiot biorący udział w łańcuchu transakcji (Nadawca, Przewoźnik, Odbiorca) odpowiada samodzielnie za swój zakres zgłoszenia.
- Po odbiorze oleju odpadowego przewoźnik (kierowca) nie będzie mógł wyruszyć w trasę jeżeli nie dostanie od Nadawcy (Właściciela oleju) odpowiedniego, wygenerowanego elektronicznie numeru referencyjnego dla tego zgłoszenia oraz specjalnego klucza szyfrującego.
- Za brak odpowiedniego zgłoszenia (czyli numeru referencyjnego oraz klucza szyfrującego) lub niedokończenia zgłoszenia przez którąkolwiek ze stron transakcji ustawodawca przewidział bardzo surowe kary – dla Nadawcy jest to nie mniej niż 20 000 zł (dwadzieścia tysięcy złotych) za jedno niezgłoszenie transakcji !!!
- Kontrole, które będą prowadzone przez służby celno-skarbowe, sprawdzające prawidłowość dokonania zgłoszenia do każdego transportu będą mogły być dokonywane w okresie nawet do 5 lat od momentu zaistnienia transakcji (przemieszczenia oleju).
W związku z powyższym, mając na uwadze naszą długoletnią współpracę oraz w trosce o zachowanie poprawności naszych działań w stosunku do narzuconych ram prawnych, prosimy o pilne zainteresowanie się powyższym tematem, zgłębienie zasad funkcjonowania nowego systemu SENT, podjęcia niezbędnych kroków, w celu zarejestrowania się w nim oraz dokonania ewentualnych zmian organizacyjnych w Państwa firmach jeżeli uznacie, że będą one do realizacji nowych wymogów niezbędne.
Ze względu na bardzo krótki okres wprowadzenia w życie ustawy o monitorowaniu i ewidencji drogowego przewozu towarów oraz nieproporcjonalnie wysokich kar (nie będą one naliczane tylko przez pierwszy miesiąc funkcjonowania systemu SENT) sprawę prosimy potraktować jako bardzo poważną i pilną.
Poniżej podajemy także kilka linków, związanych z przedmiotową sprawą:
Prosimy o rozpoznanie tematu i skontaktowanie się z naszą firmą, celem wypracowania najbardziej spójnej i bezpiecznej procedury, pozwalającej spełnić stawiane nam wymagania formalnoprawne, nie narażając się jednocześnie na ewentualne sankcje z tytułu ich niespełnienia.
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdą Państwo w FAQ SENT.
W razie pozostałych pytań, w ramach naszych możliwości służymy Państwu pomocą.